Do kiedy dostarczyć L4 do pracodawcy? Co grozi za jego niedostarczenie?

Z okazji otwarcia sezonu przeziębień i grypy przedstawiam krótki artykuł odnośnie zwolnień lekarskich i wymogu jaki stawia się pracownikom, aby dostarczyć dokument L4 w terminie 7 dni do pracodawcy.

Do tej pory w regulaminach pracy, zgodnie z art. 62 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa można było znaleźć zapis, że zwolnienie lekarskie winno być dostarczone pracodawcy przez pracownika w terminie 7 dni od daty jego wystawienia. Zgodnie natomiast z ust. 3 tegoż artykułu niedopełnienie tego obowiązku powodowało, że obniżeniu o 25% ulegała wysokość zasiłku przysługującego za okres od 8 dnia orzeczonej niezdolności do pracy do dnia dostarczenia zaświadczenia lekarskiego.

Oczywiście można było wykazać, że niedostarczenie zaświadczenia nastąpiło z przyczyn niezależnych od pracownika, co uniemożliwiło by nałożenie ww. kary.

OBECNIE, od 01.01.2016 roku zamianie uległ przepis art. 62 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, w związku z tym:

Po pierwsze, w myśl nowych uregulowań nie ma terminu jaki mamy na dostarczenie zwolnienia,

Po drugie uchylony został ustęp 3, więc obecnie NIE MA MOŻLIWOŚCI ABY NASZ ZASIŁEK ZOSTAŁ OBNIŻONY Z POWODU NIETERMINOWEGO DOSTARCZENIA ZAŚWIADCZENIA LEKARSKIEGO.



W razie pytam jesteśmy do Twojej dyspozycji:

biuro@kancelaria-zarzecki.pl

 


 Podstawa prawna

– art. 62 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 roku o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. 1999 nr 60, poz. 636, z późn. zm.)